Betrouwbaar en snel

Lassen na thermisch verzinken

Grote constructies

Omdat het in bepaalde gevallen niet mogelijk is een samengestelde constructie in zijn geheel thermisch te verzinken, bijvoorbeeld omdat de constructie te groot is voor het zinkbad of voor transport, zal deze na het thermisch verzinken in elkaar gezet moeten worden. Hierbij heeft het gebruik van boutverbindingen in verband met corrosietechnische aspecten verreweg de voorkeur, zie ook contactcorrosie. Wanneer boutverbindingen niet mogelijk zijn, zullen de afzonderlijk thermisch verzinkte delen aan elkaar gelast moeten worden.

Lassen van thermisch verzinkt staal

Het lassen van thermisch verzinkt staal is in principe niet anders dan het lassen van onverzinkt staal. Onderzoek heeft aangetoond dat de mechanische eigenschappen van staal, verzinkt of onverzinkt, gelast of niet gelast, hetzelfde zijn.

Wel dient de nodige aandacht aan de omgeving van de las besteed te worden. Aan weerskanten van de las moet de zinklaag over een zodanige breedte worden weggehaald dat het blanke staal gelast kan worden zonder dat de zinklaag verbrandt.

Wanneer dit niet gebeurt zal als gevolg van de hoge temperatuur tijdens het lassen de zinklaag aan beide zijden van de lasnaad wegbranden waarbij zinkoxidedampen vrijkomen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Uiteraard is een lasdampafzuiger bij laswerkzaamheden onmisbaar. Bij het lassen aan verzinkt materiaal komt echter zoveel rook vrij, dat het zicht op het laswerk sterk wordt belemmerd wat de kwaliteit niet ten goede komt. Daar komt nog bij dat een dikkere zinklaag logischerwijs ook meer lasrook zal produceren. Bovendien kan het lasproces door het spetteren van het verbrande zink erg onrustig verlopen en kunnen er poriën in het laswerk ontstaan.

Bijwerken / Repareren

Na het lassen moeten het lasoppervlak en de niet verzinkte omgeving bijgewerkt worden zoals omschreven in bijwerken en repareren. De in dit infoblad aangegeven maximaal toegestane grootte van het te reconditioneren oppervlak (0,5% van het totale oppervlak van een onderdeel) is hier niet van toepassing daar van tevoren met de opdrachtgever is overeengekomen dat de afzonderlijk thermisch verzinkte delen aan elkaar gelast dienen te worden. In de praktijk wordt bijwerken/reconditioneren met zinkrijke verf het meest toegepast.